АЛЬТЕРНАТИВНІ ТА ДОПОМІЖНІ ТЕХНОЛОГІЇ: ДОСВІД І ПЕРСПЕКТИВИ ЗАСТОСУВАННЯ У ВІТЧИЗНЯНОМУ БЕЗБАР’ЄРНОМУ ПРОСТОРІ ОСІБ ІЗ ОСОБЛИВОСТЯМИ ПСИХОФІЗИЧНОГО РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2023.45.20Ключові слова:
альтернативні та допоміжні технології, стратегія, безбар’єрний простір, особи з особливостями психофізичного розвиткуАнотація
У статті окреслено проблему застосування альтернативних і допоміжних технологій у вітчизняному безбар’єрному просторі осіб із особливостями психофізичного розвитку. Визначено категорію осіб із особливостями психофізичного розвитку, які можуть бути потенційними користувачами альтернативних і допоміжних засобів комунікації. Здійснено ґрунтовний аналіз спеціальної науково-теоретичної і програмно-методичної літератури з цього питання. З’ясовано, що означена проблема є малорозробленою та актуальною. Розкрито історію становлення альтернативної і допоміжної комунікації в Україні, роль вітчизняних державних і громадських організацій в рамках міжнародних проєктів щодо впровадження підтримуючої комунікації осіб із особливостями психофізичного розвитку в освітньому та інформаційно-цифровому просторі, роль закладів вищої освіти щодо впровадження в навчальний процес на першому «бакалаврському» та другому «магістерському» рівнях вищої освіти відповідних дисциплін з вивчення альтернативної і допоміжної комунікації, проведенні відповідних курсів підвищення кваліфікації вчителів-логопедів, психологів, соціальних працівників, асистентів вчителя та ін., здійсненні наукової роботи в цьому напрямку. Згідно Національної стратегії впровадження безбар’єрного простору в Україні, визначено перспективи подальшого розвитку та впровадження альтернативних і допоміжних технологій у життя осіб із особливостями психофізичного розвитку, з метою їх доступу до інформації в різних форматах та з використанням різних асистивних технологій.