РОЗВИТОК УСНОГО ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series19.2024.46.11Ключові слова:
інклюзивне навчання, усне зв’язне мовлення, учні початкових класів з порушеннями мовленняАнотація
В статті розглядається проблема розвитку усного зв’язного мовлення учнів початкових класів із порушеннями мовлення, які знаходяться в умовах інклюзивного навчання. Відомо, що розвиток усного зв’язного мовлення у даної категорії дітей є важливим аспектом їхньої комунікації, соціалізації та навчання. В умовах інклюзивного навчання ця проблема стає ще більшої актуальною, оскільки діти з порушеннями мовлення навчаються разом з однолітками, у яких мовлення розвивається згідно норми. Це вимагає від вчителів-логопедів розробки спеціальних методик з розвитку як усного так і писемного мовлення, або адаптації чи модифікації мовного матеріалу, відповідно до вікових і індивідуальних особливостей дітей із порушеннями мовлення. В статті здійснено аналіз особливостей зв’язного мовлення означеної категорії дітей в науковій літературі та обґрунтована необхідність диференційованого корекційно-розвиткового підходу до навчання. Визначені умови та спеціальна методика розвитку зв’язного усного мовлення, яка передбачає декілька послідовних етапів у роботі над текстами різної організації, як то ланцюгової і паралельної. Серед розповідей ланцюгової організації побудови тексту розглянуто переказ, розповідь за сюжетною картиною, серією сюжетних картинок; паралельної – різні види описів. Запропоновані різні тренувальні вправи, прийоми, дидактичні мовні та схематичні матеріали корекційної роботи над текстами. Зазначено, що при правильній організації і проведенні корекційно-розвиткової роботи вчитель-логопед, асистент вчителя допоможуть дітям подолати наявні у них порушення мовлення та опанувати шкільними знаннями.