Становлення україномовної інформатичної термінології та внесок М. І. Жалдака у формування системи професійних компетентностей вчителів інформатики
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series2.2024.23(30).01Ключові слова:
М. І. Жалдак, основні поняття інформатики, україномовна інформатична термінологія, професійна підготовка вчителів інформатики, культура науково-педагогічних публікацій, науковий підхід до тлумачення використовуваних термінівАнотація
У статті наведено та проаналізовано проблеми україномовної термінології в галузі інформатики. Розглянуто проблеми використання термінів у закладах освіти та в наукових публікаціях. Висвітлено окремі терміни, використання яких потребує обґрунтованості та педагогічної виваженості. Також висвітлено погляди та позицію доктора педагогічних наук, дійсного члена Національної академії педагогічних наук України Мирослава Івановича Жалдака на дану тему. Важливо пам’ятати, що створення україномовної інформатичної термінології є важливою частиною збереження культурного та мовного спадку України, а також сприяє підвищенню доступності та розумінню інформаційних технологій серед майбутніх учителів інформатики. Метою дослідження є здійснення аналізу становлення поняття «інформація» та поглядів академіка М. І. Жалдака на трактування основних понять інформатики, а також на проблеми використання україномовної термінології в науково-педагогічних публікаціях та навчальній літературі з інформатики, математики та теорії ймовірностей. Описано значний внесок Мирослава Івановича у розвиток україномовної термінології в галузі інформатики. Методологічною основою дослідження є теоретичні положення гносеології, як розділу філософії де пізнання є процесом відображення дійсності, яка існує незалежно від свідомості та дійсності, що може бути пізнаною. Наведено приклади некоректних висловлювань, та відповідники до них українською літературною мовою. Окреслено основні аспекти становлення україномовної інформатичної термінології. Автори звернули увагу на необхідності подання змісту науково-педагогічних публікацій на якомога високому загальнокультурному та літературному рівні для того, щоб забезпечити позитивний вплив на здобувачів освіти. А це своєю чергою призведе до формування їхньої професійної та загальної культури. Також, визначено перспективи подальших досліджень даної проблеми.