Теорія і практика моніторингу цифрового освітнього середовища: вітчизняний і закордонний досвід

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series2.2024.23(30).05

Ключові слова:

моніторингові дослідження в галузі освіти, моніторинг ефективності цифрового середовища, цифровізація освіти, інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ), цифрові технології

Анотація

Процес цифрової трансформації в освіті України відбувається в контексті сучасних тенденцій і глобальних потреб суспільства. В статті проаналізовано теоретико-методичні засади освітнього моніторингу як системи, процесу та інструменту дослідження різних аспектів цифрового освітнього середовища, функціонування освітніх систем, освітніх політик та результатів навчання. Розглянуто найкращі міжнародні та вітчизняні практики моніторингових досліджень щодо різних аспектів стану цифровізації освіти, серед яких: Міжнародне дослідження компʼютерної і інформаційної грамотності ICILST (International Computer and Information Literacy Study), що реалізується за підтримки Міжнародної асоціації вимірювання навчальних досягнень IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement); Міжнародне дослідження викладання і навчання TALIS (Teaching and Learning International Survey), що проводиться Організацією економічного співробітництва та розвитку (ODCE); дослідження національного рівня «Моніторинг цифровізації базової освіти MyRA» («Monitor Digitalisering Funderend Onderwijs MyRА», Нідерланди), Українського центру оцінювання якості освіти, моніторинг сформованості інформаційно-цифрової компетентності вчителів закладів загальної середньої освіти м. Києві (1-й цикл) за підтримки Державної служби якості освіти, всеукраїнське онлайн-опитування вчителів щодо використання ними цифрових засобів та ІКТ, що проводиться Інститутом цифровізації освіти НАПН України та Державною науковою установою «Інститут модернізації змісту освіти». Виокремлено сучасні теорії та підходи, що впроваджуються на різних етапах у практику планування, розробки, організації, проведення та інтерпретації результатів моніторингу. Визначено теоретичні засади моніторингових досліджень, зокрема, теорії планованої поведінки (The theory of planned behavior, Ajzen I.), сучасної теорії тестування IRT (Item Response Theory), що відома під назвою як сучасна теорія ментальних тестів (Modern Mental Test Theory). Розглянуто роль гендерного підходу в освіті та його місце у моніторингових дослідженнях цифрового освітнього середовища. Узагальнено отримані результати дослідження та надано рекомендації.

Біографія автора

Олена Олександрівна Гриценчук, Інститу цифровізації освіти НАПН України

кандидат педагогічних наук, старший дослідник,

старший науковий співробітник

Інституту цифровізації освіти НАПН України, м. Київ, Україна

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-26

Як цитувати

Гриценчук, О. О. (2024). Теорія і практика моніторингу цифрового освітнього середовища: вітчизняний і закордонний досвід. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 2. Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання, (23 (30), 50–61. https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series2.2024.23(30).05

Номер

Розділ

Статті