Застосування моделей освітнього дизайну у фаховій підготовці вчителів інформатики
DOI:
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series2.2024.23(30).03Ключові слова:
освіта, вчитель інформатики, освітній дизайн, організація освітнього процесуАнотація
Модернізація підготовки вчителя є стратегічним завданням держави в контексті євроінтеграції України. Зростання ролі інформаційно-комунікаційних технологій як мети і засобу навчання в закладах освіти, необхідність адаптації форм організації освітнього процесу до сучасних мінливих умов ставлять перед сучасним вчителем завдання гармонійно поєднувати у своїй фаховій діяльності предметні, психолого-педагогічні і технологічні компетентності. Поняття технологій в сучасній освіті охоплює не лише інформаційно-цифровий аспект діяльності педагога, а й психолого-педагогічний. Академічна свобода дає вчителю змогу самостійно проєктувати навчальні матеріали і організацію освітнього процесу для обґрунтованої постановки цілей навчання і їх ефективного досягнення - ставати освітнім дизайнером. На тепер у світовій освітній практиці розроблено низку моделей освітнього дизайну (Instructional Design Models), що застосовуються на різних рівнях освіти як за традиційних форм організації освітнього процесу, так і у розробці й упровадженні цифрових освітніх технологій (Educational Technologies, EdTech). У статті запропоновано огляд поширених моделей освітнього дизайну, проаналізовано їхні особливості, досліджено застосовність у практику роботи вчителя інформатики в контексті актуальних фахових вимог. Обґрунтовано доцільність ознайомлення майбутніх викладачів інформатики закладів освіти різних рівнів з поняттями освітніх технологій, освітнього дизайну, з моделями і методиками проєктування навчального контенту і відповідних аспектів організації освітнього процесу. Описано досвід впровадження вказаних понять у практику навчання майбутніх учителів інформатики у Національному університеті “Чернігівський колегіум” імені Т. Г .Шевченка. Встановлено, що володіння сучасним інструментарієм допомагає вчителю-практику в адаптивному плануванні, реалізації і рефлексії власної фахової діяльності для ефективної організації освітнього процесу в мінливих умовах.