ФІЛОСОФІЯ БІЗНЕСУ: ПРЕДМЕТНЕ ПОЛЕ І ОСНОВНІ ПАРАДИГМИ
DOI:
https://doi.org/10.31392/Hileya-PHILOSOPHICAL-2025.203-204(1-2).01Ключові слова:
бізнес, філософія бізнесу, соціально-філософський аналіз, парадигми філософії бізнесуАнотація
Мета дослідження полягає у концептуалізації сучасного розуміння феномену філософії бізнесу, її предметного поля й актуальних парадигм. Відповідно до вказаної мети в роботі реалізовано такі завдання, як-от: 1) узагальнено сучасні підходи до розуміння й трактування змісту феномену філософії бізнесу; 2) визначено зміст і характер предметного поля сучасної філософії бізнесу; 3) окреслено зміст парадигм, що притаманні сучасній філософії бізнесу.
У роботі представлено, що предметне поле сучасної філософії бізнесу виражається відношенням «Бізнес – Соціум», оскільки філософія бізнесу охоплює своїм аналізом власне феномен бізнесу, закономірності його розвитку й функціонування у соціальному просторі, а також специфіку відносин бізнесу і соціуму. Наголошується, що гуманістичний пафос філософії бізнесу полягає у тому, що у практичному контексті філософія бізнесу (як концепт і світоглядна модель) орієнтована на людей і їхні інтереси. Висвітлюється позиція, що філософське осмислення бізнесу, а також відношення «Бізнес – Соціум» надає можливість залишатися бізнесу у межах суспільно схваленої гуманістичної парадигми.
За результатами проведеного дослідження у роботі виокремлено такі актуальні для філософії бізнесу парадигми, як-от парадигма циркулярної економіки, парадигма соціальної відповідальності, а також українська парадигму філософії бізнесу, в основі якої ідея важливості духовно-практичних цінностей. Окреслені парадигми формують методологічну основу і соціально-філософського аналізу сучасного бізнесу, і виступають у якості практичних орієнтирів у контексті творення актуальних стратегій розвитку національного бізнесу.
Посилання
1. Kovbasiuk Yu. V. (2024). Tsinnisni aspekty sotsialno-filosofskoho analizu fenomenu ukrainskoho biznesu [Value aspects of socio-philosophical analysis of the phenomenon of Ukrainian business]. Hileia. 193-194 (№ 3-4), s. 22–28. [In Ukrainian].
2. Lapshyn V. V. (2004). Biznes: sotsialno-ekonomichna sutnist i problema vyznachennia [Business: socio-economic essence and the problem of definition]. Suchasna kartyna svitu: intehratsiia naukovoho ta pozanaukovoho znannia. 3, s.112–116. [In Ukrainian].
3. Kendiukhov O. (2011). Marketynh: humanistychna filosofiia biznesu chy zahroza liudskii tsyvilizatsii? [Marketing: a humanistic business philosophy or a threat to human civilization?] Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu. 6 (4), s. 10–14. [In Ukrainian].
4. Oleksenko R. I. (2013). Filosofiia problem morali v pidpryiemnytskii diialnosti [Philosophy of moral problems in entrepreneurial activity]. Filosofiia i politolohiia v konteksti suchasnoi kultury. 6 (III), s. 22–25. [In Ukrainian].
5. Filipenko A. (2018). Ekonomichnyi svit: filosofiia [Economic world: philosophy]. Ekonomichna teoriia. 3, s. 29–44. [In Ukrainian].
6. Aliiev O. (2021). Filosofiia biznesu sohodni: potribno shchos bilshe, nizh pidpryiemlyvist [Business Philosophy Today: It takes more than entrepreneurship]. NV. Vydavnychyi dim «MEDIA-DK». Available from: <https://biz.nv.ua/ukr/markets/centralniy-avtovokzal-kiyeva-vidkrili-pislya-rekonstrukciji-foto-novini-kiyeva-50172935.html> [20.08.2023]. [In Ukrainian].
7. Hlushko T. (2022). Filosofiia biznesu yak mizhdystsyplinarna osvitnia komponenta [Business philosophy as an interdisciplinary educational component]. Filosofiia osvity / Philosophy of Education. 28 (1), c. 85–89. [In Ukrainian].
8. Ushno I. M. (2023). Transformatsiia filosofii biznesu v Ukraini [Transformation of business philosophy in Ukraine]. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Hraal nauky». 24, s. 502–505. [In Ukrainian].
9. Cooper C. The Philosophy of Business: Key Concepts and Insights. Medium, November 2023. Available from: <https://sociologydictionary.org/paradigm/> [3.09.2024]. [In Ukrainian].
10. Volkov O. H. (2014). Filosofiia biznesu: praktykum [Business philosophy: workshop]. Melitopol: Vydavnytstvo MDPU im. B. Khmelnytskoho [In Ukrainian].
11. Kun T. (2001). Struktura naukovykh revoliutsii [The structure of scientific revolutions]. Kyiv: Port-Royal. [In Ukrainian].
12. Bell K. (2013). Paradigm. Open Education Sociology Dictionary. Available from: <https://sociologydictionary.org/paradigm/> [3.09.2024].
13. Anand G., Larson E., Mahoney J. (2020). Thomas Kuhn on Paradigms. Production and Operations Management. 29(7), p. 1650–1657.
14. Pyroh O., Pasinovych I. (2020). Sotsialna vidpovidalnist yak fundament novoi paradyhmy biznesu [Social responsibility as the foundation of a new business paradigm]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk. 65 (4), s. 181–190. [In Ukrainian].
15. Kolesnyk O. O., Kochevoi M. M. (2023). Tsyrkuliarna ekonomika yak suchasna filosofiia biznesu [Circular economy as a modern business philosophy]. Naukovyi visnyk Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytet. 3-4, s. 106–111. [In Ukrainian].
16. Khalina V. Yu., Vasylieva T. S. (2019). Sotsialna vidpovidalnist yak holovna komponenta kliientooriientovanosti pidpryiemstva [Social responsibility as the main component of customer orientation of the enterprise]. Investytsii: praktyka ta dosvid. 18, s. 53–61. [In Ukrainian].